Biblioteca Județeană „Alexandru Odobescu” din Călărași găzduiește încă din luna septembrie expoziția de artă plastică „Mărturii Cromatice”, un efort creativ al artiștilor plastici din Călărași, dar și din București și Brăila. Artiștii profesioniști, profesori ai Universităţii Naționale de Arte, Liceului „Nicolae Tonitza”, membri ai Asociației Filială Artă Plastică Religioasă și Restaurare a Uniunii Artiștilor Plastici din România au prezentat lucrări dedicate micilor vizitatori ai bibliotecii, elevilor de la Secția de Artă a Liceului Pedagogic „Ştefan Bănulescu” din Călăraşi, precum și viețuitorilor boemului oraș de pe malul Borcei.

Pe 10 octombrie a avut loc vernisajul acestei expoziții și, din cauza contextului epidemiologic, dar și a condițiilor meteorologice, călărășenii, și chiar și expozanții, s-au prezentat în număr mic la acest eveniment.

Expoziția „Mărturii Cromatice” este curatoriată de Florian Mihăilescu și de Victor Grigore, iar critica este semnată de Ana Amelia Dincă. Lucrările expozanților prezintă atât tehnici tradiționale, cât și experimente, geometrism și evocă tradiția și nu numai.

„Este un eveniment deosebit această expoziție! Curatorul expoziției, Florian Mihăilescu, este el însuși unul dintre marii noștri artiști contemporani care a reușit să adune la un loc un număr important de maeștri ai artelor românești contemporane care, unii dintre ei, au fost și formatori, profesori la instituții superioare de învățământ artistic. Sunt cei care au format generații de artiști plastici care s-au afirmat ca nume în arta românească de acum. Niciodată la Călărași, pe simezele unei galerii, nu au stat laolaltă atâți artiști importanți cum astăzi aflăm în spațiul Bibliotecii Județene ‘Alexandru Odobescu’ Călărași. Este o expoziție în care maeștri stau alături de discipoli, unii dintre ei au fost maeștri direcți, alții, maeștri indirecți. Oricum, expoziția aceasta este una de anvergură prin faptul că ea este o evocare a școlii românești de arte plastice care pornește de la structura academică a formării și se înscrie într-un fenomen artistic românesc și european actual. Tehnicile sunt atât de diferite, sunt atât tehnici tradiționale, cât și tehnici care se apropie de experimentele artistice de acum. Cel mai interesant și atractiv este faptul că, în expoziție, sunt prezente lucrări ale unor maeștri care și-au lăsat amprenta asupra fenomenului artistic. Unii dintre ei au dispărut, unii sunt încă prezenți în expozițiile de acum: Petre Achițenie, un artist care a pornit de la zona clasică, figurativă și și-a dezvoltat demersul plastic către o viziune conceptuală, către geometrism. Geta Caragiu, sora marelui nostru actor Toma Caragiu, este prezentă în această expoziție cu un desen care îl reprezintă pe fratele său și ea este un nume important al sculpturii românești din anii ‘70, când domnia sa s-a afirmat în forță, o sculptoriță care a iubit mult lemnul și piatra. Ion Grigore, catalogat drept ‘ultimul zugrav al satului românesc’, cel care prin imaginile sale arhetipale evocă frumusețea, poezia și filosofia satului românesc; de asemenea, unul dintre graficienii noștri importanți, Iuri Isar, o lucrare de-ale sale onorează această expoziție, el a îmbinat tradiția cu cele mai noi direcții ale artei contemporane și a fost spectaculos prin conceptele pe care le-a inserat operei sale. Nicolae Sava, din zona restaurării, este un nume foarte important, a fost și pictor de biserici, dar a fost și este un pictor suprarealist care încă mai are multe de spus. Avem în expoziție și doi artiști plastici de la Brăila, Vasile Gaiță, un artist care merge pe linia figurativă, către interpretat, către sinteze, către expresii foarte ample, are o modalitate personală de a interpreta zona cromatică. Gheorghe Mosorescu, unul dintre importanții noștri curatori și unul dintre artiștii spectaculoși prin modalitatea de reprezentare a lumii vizibile, a spiritualității și a zonei bizantine. Corneliu Ratcu, un artist care și-a dus existența artistică la Călărași, este orientat către o altă direcție de expresie, este un artist foarte sintetic, un artist pentru care zona figurativă poate fi interpretată într-o direcție domoală, foarte echilibrată, foarte expresivă, poate să cuprindă un evantai cromatic foarte elaborat, cu lucrări de la expresionism până la griuri menținute într-un raport cromatic foarte bine argumentat în compoziții”, a spus criticul de artă Ana Amelia Dincă.

Florian Mihăilescu, curatorul expoziției, a adresat la final mulțumiri gazdelor și participanților: „Mulțumesc bibliotecii pentru găzduire! Nici în București nu sunt săli atât de cochete, atât de aranjate, care pun în evidență fiecare lucrare într-un context de ansamblu! Îi mulțumesc Ameliei pentru cuvinte și pentru prezentarea maeștrilor, dumneavoastră că v-ați făcut timp pe vremea asta urâtă să veniți! Asta denotă că s-a făcut o selecție naturală între cei care vor să vadă lucruri frumoase și cei care vor să persiste în lucrurile pe care le fac zi de zi. Să purtăm mască!”.

Expoziția „Mărturii Cromatice” poate fi vizitată în continuare la Biblioteca Județeană „Alexandru Odobescu” până pe 30 octombrie.