Muzeul Dunării de Jos, instituţie de cultură aflată în subordinea Consiliului Judeţean Călăraşi, prezintă publicului în luna aprilie Icoană pe sticlă – Maica Domnului la mormânt.

 

Calendaristic ne aflăm în cea de-a doua lună a primăverii, a lui Prier, timp hărăzit atât pentru reînnoirea întregii naturi cât și a sufletului omenesc. După rânduiala canoanelor bisericești, creștinii parcurg această perioadă în post și rugăciune în așteptarea marii sărbători a Sfintei Învieri a Mântuitorului Iisus Hristos. Tainică și puternică totodată, este rugăciunea către Cel PreaSfânt, atunci când este mijlocită de sfinții Săi îngeri și mai ales de Maica Sa – pururea Fecioara Maria. Chipul său atât de drag creștinilor este zugrăvit și în icoana cu numărul de inventar 55173 pe care o deține Muzeul Dunării de Jos în colecțiile sale.

Icoana pe sticlă intitulată Maica Domnului la mormânt, achiziționată de la artistul plastic Elena Oana-Agapie, reprezintă o reinterpretare a binecunoscutei lucrări „Maica Domnului Jalnica” semnată de iconarul Pavel (Zamfir) Zugravul, datată 1893, original ce se află la Muzeul Brukenthal Sibiu. Referitor la tematica icoanei, Pavel Zugravul, preciza că „această compoziție este una din cele mai răspândite imagini în pictura pe sticlă întâlnită în toate centrele Transilvaniei”.

Fascinată de icoana veche, artista plină de respect și recunoștință aduce un omagiu țăranilor iconari care deși erau lipsiți de carte și practicau un desen total neacademic, nestructurat, s-au aplecat cu trudă asupra sticlei și ne-au lăsat nouă moștenire icoana naivă, tradițională. Așa se naște icoana menționată, în urma numeroaselor studii pe care artista le-a săvârșit asupra icoanelor vechi țărănești din muzeele transilvănene. Estetica lucrării este legată de esența liturgică, iar frumusețea ei rezultă din adevărul care coboară și din modul în care artista exprimă prin limbajul plastic – Divinul. Icoana Maica Domnului la mormânt a fost lucrată de artistă într-o manieră novatoare, cu materiale corespunzătoare epocii în care trăim, dar a respectat cu strictețe izvodul. Tehnica folosită la realizarea icoanei este ulei pe sticlă, iar pentru ramă, un accesoriu extrem de important și original, artista a apelat la simbolistică redând astfel prin spațiul și volumul ramei – Trilogia, aceasta valorizând de fapt întreaga lucrare. În zugrăvirea chipului Maicii Domnului, artista acordă o atenție deosebită feței și mâinilor care sunt lucrate de un penel sigur cu multă delicatețe, iar pentru veșminte folosește o cromatică ce ridică nota de prețiozitate a personajului. Durerea și nostalgia evenimentelor privitoare la chinurile și răstignirea Fiului iubit sunt adânc întipărite pe chipul Maicii Îndurerate, iar în plan secundar se poate observa într-o redare miniaturală Răstignirea Mântuitorului Iisus Hristos – simbolul durerii.

Icoana se află într-o stare de conservare foarte bună.